Алла Холодницька.
Останній часом велика увага ЗМІ прикута до питань булінгу, широко обговорюються методи боротьби з ним, особливо у шкільному середовищі. Натомість, трудове життя може зробити працівника як об’єктом булінгу, так і жертвою мобінгу.
Мобінг можна трактувати як одну з форм психологічного насилля над співробітником з метою доведення його відчаю та в результаті звільнення з роботи за власним бажанням.
З кожним роком кількість жертв мобінгу зростає, а його наслідки стають все відчутнішими. Як же його розпізнати своєчасно? Спочатку пропоную провести самодіагностику.
Чи задавалися Ви колись питанням: «Чи комфортно мені працювати у цьому колективі, чи позитивні емоції він у мене викликає, чи довіряю я своїм колегам, чи з гарним настроєм я повертаюся з роботи?» Якщо на всі питання Ви відповіли «так» – чудово, Вам пощастило, оскільки у вас гарна робота та сприятливий соціально-психологічний клімат у колективі, а отже найближчим часом мобінг вам не загрожує. Якщо ж навпаки: більшість відповідей «ні» – то Ви працюєте у справжньому «серпентарії», де кожен намагатиметься поділитися з вами порцією отрути.
Яскравими ознаками мобінгу є: недоброзичлива атмосфера у колективі, недовіра один одному, плітки, навмисне розповсюдження недостовірної інформації, публічне приниження працівника, який не подобається більшості, агресія, бойкот, домагання та ін. Все це призводить працівника до відчаю, поступово погіршується не лише його психологічний стан, але й з’являються серйозні супутні захворювання. Все це ставить нас перед вибором: вижити та залишитися не зважаючи ні на що (залишатися жертвою або перетворитися на такого ж «змія») або ж шукати іншу роботу.
Для того, щоб трудовий колектив не перетворився на серпентарій, а був сильною командою, яка разом йде до мети необхідні спільні дії як керівника, так і кожного працівника. Лише за повного взаєморозуміння можливо досягти консенсусу та працювати з задоволенням.
Багато підприємців навіть не замислюються над тим, що результати діяльності багато в чому обумовлені їх відношенням до працівників, станом соціально-психологічного клімату в колективі та сформованою корпоративною культурою. Якщо ці три складові є оптимальними, то і прибутки будуть рости, оскільки працівники не будуть відволікатися на конфлікти, не страждатимуть від переживань, не ходитимуть часто на лікарняні, не думатимуть про те, що про них говорять колеги.
Тому все частіше перед кожним з нас постає дилема: як зробити так, щоб не стати жертвою або ж самому не перетворитися в «хижака».
Ось деякі лайфхаки для працівника:
- Будьте доброзичливими з колективом, але не перетворіться на плазуна або підлабузника.
- Віднайдіть золоту середину для того, щоб не занадто виділятися від колег.
- Ніколи не принижуйте колег, без заздрощів оцінюйте їх успіхи та досягнення, навчіться радіти не лише за себе, а й за інших.
- Уникайте пліток, не займайтеся їх розповсюдженням, не перетворіться у «шістку» керівника.
- Навчіться тримати свою думку при собі, а якщо це потрібно, то взагалі промовчати.
- Якщо хтось намагається до вас «причепитися», образити, принизити, то не показуйте, що ви нервуєте, намагайтеся зберігати спокій, спитайте чого від вас очікують.
- Не дозволяйте себе ображати, навчіться давати відповідь, а коли це потрібно, то і «встроміть жало», «присніть маленьку порцію яду» або «покажіть зуби».
- Не демонструйте колегам те, що ви довірена особа керівника, або ж його кум, сват, брат чи просто товариш.
- Будьте чесними, доброзичливими та професійно виконуйте свої посадові обов’язки, оскільки навіть якщо виникне конфлікт, то розумний та досвідчений керівник буде на Вашому боці. Втрата цінного співробітника – найбільша його помилка, яка призведе до падіння доходів, у чому він явно не зацікавлений.
Але не тільки працівник має дотримуватися певних правил, керівник також повинен стати лідером, за яким піде колектив, а не збирачем пліток та режисером конфліктів.
Для того, щоб об’єднати працівників та налагодити доброзичливу атмосферу у колективі потрібно:
- Створити та постійно підтримувати високу організаційну культуру.
- Підтримувати діловий етикет, розробити корпоративні стандарти поведінки, коректно спілкуватися з підлеглими, виховати у них чітке розуміння субординації.
- Налагодити ефективні комунікативні канали з працівниками, уникати розповсюдження недостовірної інформації.
- Зробити так, щоб кожен працівник чітко розумів свої повноваження та зону особистої відповідальності.
- Створити оптимальний розподіл та кооперацію праці.
- Довести до всіх працівників можливості кар’єрного зростання, не просувати тих працівників, які користуються особистою симпатією, при цьому не відрізняються високими досягненнями у праці.
- Випрацювати ефективний механізм прийняття управлінських рішень.
- Одразу реагувати на службові інтриги та плітки, не створюючи сприятливої атмосфери для їх «розмноження».
- Бути взірцем для свого колективу, постійно підтримувати власний авторитет та формувати бренд роботодавця, у якого хочуть працювати всі.
- Люди, які працюють на Вас – це найцінніший скарб, який потрібно берегти.
#HumanRightsFoundation
#ФундаціяПравЛюдини
#Чернігів
#Чернігівська область
#РазомМиСила
#TOGETHER_WE_CAN
#ChePolytech
#Che_Polytech
#60років_ЧНТУ
#ЧНТУ
#люблю_чнту
#найкращийунівер