«Джунглі» – боротьба за виживання

Анна Вербицька, Тетяна Децюк.

Як би ви себе відчували, якщо б побачили, як троє вовків розривають вівцю? А якщо б троє людей лупцювали одного?

Авторитетні дослідження підтверджують існування проблеми у національному та глобальному вимірах. Цькування, агресія, насильство у середовищі шкільної молоді не є новою проблемою. За даними опитування “Health Behavior in School-aged Children: a cross-national study” серед дітей віком 10–17 років (2018 р.), 35% опитаних упродовж останніх двох місяців брали участь в ображенні/приниженні або знущанні над іншими, 37,9% – були жертвами образ, знущань, принижень інших підлітків. За даними опитування громадської думки «Насильство щодо дітей в Україні», проведеного Київським міжнародним інститутом соціології, тільки 35% дітей віком 12–17 років, які навчаються у школах, не зазнавали жодного виду насильства.


Відповідно до дослідження ЮНІСЕФ: 67% дітей в Україні у віці від 11 до 17 років стикалися з проблемою булінгу; 24% дітей стали жертвами булінгу; 48% дітей нікому не розповідали про випадки булінгу; 44% школярів були спостерігачами булінгу, але ігнорували його, бо їм було страшно за себе; більшість дітей булять за те, що вони виглядають, говорять, думають не так, як інші діти.

Булінг як соціальна проблема має ряд негативних наслідків: педагогічні (шкільна дезадаптація, академічна неуспішність); психологічні (психологічні розлади, порушення соціалізації); медичні (травматизація). Традиційні методи (бесіди, лекції, тренінги) не є достатньо ефективними в роботі з сучасними підлітками, адже інформація сприймається дітьми лише на рівні знання поняття булінгу.

Саме тому команда проєкту «Кроки до безпечної громади: протидія булінгу у молодіжному середовищі / Steps to safe community: bulling prevention in the youth environment», який реалізується ГО «Чернігів Європейський», пропонує інноваційний підхід до профілактики булінгу, заснований на поєднанні когнітивної та емоційної складових сприйняття інформації. Для цього пропонується використання гейміфікації профілактики булінгу – настільній грі «Danger in Jungles» та соціального перфомансу. Через гру та перфоманс ми проводимо уявні паралелі між світом тварин і світом людей. Головний меседж проєкту «люди – не звірі».

Щодо профілактики булінгу розроблено достатньо інформаційних матеріалів (друковані брошури, плакати, соціальні ролики, програми тренінгів та таборів). Такий контент звичайно є корисним та інформативним, проте не є достатньо впливовим на поведінку підлітків. У той же час інструменти ігрофікації вже неодноразово довели свою ефективність у роботі з підлітками та молоддю, зокрема, волонтерами нашої організації під час численних заходів в рамках попередніх проєктів. Серед різноманітних матеріалів переважно методичного або рекламного змісту (плакати, відео, буклети тощо) на сьогодні в Україні відстуні напрацювання в аспекті ігрофікації профілактики булінгу. Настільна гра для підлітків «Danger in Jungles» у поєднанні з соціальним перфомансом буде першим комплексним ігрофікаційним та інтерактивним інструментом у профілактиці булінгу.

Пропонована настільна гра «Danger in Jungles» включає ситуації, розроблені психологом, експертом з протидії булінгу та насильства. Ситуації є реальними кейсами або узагальненими випадками булінгу в учнівському середовищі. Специфіка гри полягає також у додатковому обговоренні варіантів вирішення ситуацій за участі спеціально підготовлених менторів.

Завдяки грі (варіанти відповідей можливої поведінки в тій чи іншій ситуації розроблені психологом – експертом з профілактики булінгу та насильства) підлітки розуміють, що модель поведінки булера не створить для нього ситуації успіху в майбутньому, натомість толерантна та безконфліктна поведінка дозволить досягнути поставлених цілей. Унікальність соціального перфомансу полягає у тому, що через театралізацію створюється ситуація емоційного закріплення набутих під час гри знань.

У світі тварин існує правило “виживає сильніший”. Все життя тварин зводиться до пошуку їжі, продовження роду та боротьби за виживання. Є принципова різниця між світом тварин і світом людей.  Людям притаманні співчуття, емпатія…..“люди – не звірі”. Але чомусь тваринні закони досі живуть у людському суспільстві. І тільки у вашій волі змінити цей стан речей.

#ЯМедіа

#IamMedia

#ФундаціяПравЛюдини

#HumanRightsFoundation

#чернігівська_політехніка

#ChePolytech

#Che_Polytech

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *