ТЕОРІЯ ПОКОЛІНЬ: РІЗНІ ЦІННОСТІ – РІЗНІ МИ

Наталія Холявко.

Чому представники різних поколінь такі відмінні між собою? Чому цінності батьків і вихованих ними дітей інколи докорінно відрізняються? Спробуємо розібратись, використовуючи положення «теорії поколінь», запропонованої американськими вченими-експертами у 1990-х роках. Ця теорія ґрунтується на припущенні стосовно того, що на формування цінностей людини впливає сукупність соціально-економічних, політичних і технологічних факторів.

Спробуємо перевірити, наскільки реалістичною є теорія поколінь і чи є вона застосовною для України. Отже, у межах цієї теорії виокремлено такі покоління:

1. Бебі-бумери (1940 – 1960 рр. народження) – покоління виховане з відчуттям себе як переможців і підкорювачів природи. Їх основними цінностями є оптимізм, колективізм, ідеалізм, здоров’я і робота на благо суспільства та держави. Помічали дідусів і бабусь, які ніколи не сидять на місці та постійно зайняті справами з благоустрою, прибирання, підготовкою запасів на зиму? Це і є яскраві представники покоління бебі-бумерів. Вони жваві, непосидючі, активні, наполегливі і цілеспрямовані, готові докладати багато зусиль для досягнення загального суспільного добра – цьому у бебі-бумерів можуть повчитись представники інших поколінь.

2. Покоління Х (1961 – 1980 рр. народження), представників якого ще називають «дітьми з ключами на шиї» через їх самостійність і відповідальність. Ключові цінності: кар’єра, практичність, індивідуалізм, конкуренція і навчання. на відміну від бебі-бумерів, вони люблять і ретельно планують свій відпочинок. Дуже багато зусиль докладають для забезпечення особистої успішності та матеріального добробуту для своєї сім’ї. Матеріальні цінності (нерухоме і рухоме майно, рівень доходів) та атрибути престижності й статусу (дорогі годинники, прикраси), трудоголізм вирізняють «іксів» серед представників інших поколінь. Велику увагу «ікси» приділяють освіті, навчанню, вважаючи це важливим елементом кар’єрного зростання, чому, звісно у них мають повчитись інші покоління.

3. Покоління Y (1981 – 1999 рр. народження), що також називається мережеве покоління, мілленіали, покоління «next». Найважливішими цінностями для них є оптимізм, повнота життя, комунікація і бажання отримання швидкого результату. Багато для «ігреків» важить можливість подорожувати й отримувати задоволення від життя, вони не прив’язані до матеріальних цінностей – і цьому, передусім, мають у них повчитись «ікси» та «бебі-бумери».

4. покоління Z (з 2000 р. народження) – «діти, народжені зі смартфоном в руці». Їх головні цінності: креативність, підприємливість, інформаційність, а також прагнення змінити світ, вирішити екологічні проблеми. Представники цього покоління не байдужі глобальні проблеми і суспільний добробут, вони часто виступають у якості волонтерів, вони альтруїстичні за своєю природою. Саме це доцільно у «зетів» перейняти представникам інших поколінь.

Звісно, непросто знайти порозуміння людям з різними цінностями. Непросто, але можливо! Як? Поважаймо себе, поважаймо людей у своєму оточенні. Варто усвідомити, що навіть будучи об’єднаними спільною метою, ми всі різні, ми всі маємо різний життєвий і професійний досвід. Головне – не оцінювати людину, керуючись стереотипами, а намагатись її зрозуміти.

Отож, як казав Лао-Цзи: «Ніколи не засуджуйте людину, допоки не пройдете довгий шлях у її черевиках».         

#РазомМиСила

#TOGETHER_WE_CAN

#HumanRightsFoundation

#ФундаціяПравЛюдини

#Чернігів

#Чернігівська область

#ChePolytech

#Che_Polytech

#60років_ЧНТУ

#ЧНТУ

#люблю_чнту

#найкращийунівер

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *